مرغ ماهیخوار

 
وب برای همه
نویسنده : مرغ ماهیخوار - ساعت ٤:۱۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩٠
 

در این پست چند نکته مهم و کاربردی رو برای دوستانم که با وبلاگ سروکار دارن ارائه می‌دم:

مهم تر از همه مرورگر فایرفاکس Firefox  رو پیشنهاد می‌دم چون هم منوی کاملن فارسی داره هم بسیار سریع تر از اینترنت اگزپلورر Internet Explorer   عمل میکنه و هم اینکه افزودنی‌های بسیار زیاد و جالبی داره.

دانلود => 

برای اینکه بتونید از امکانات جانبی وبلاگ ها مانند پخش موزیک فایل های فلش، ساعت و ... استفاده کنید به برخی نرم افزارهای کمکی نیاز دارید مانند فلش پلیر و مدیاپلیر:

Adobe flash player

مخصوص فایرفاکس =>

مخصوص اینترنت اگزپلورر =>

این فایل ها به صورت فشرده هستند و همچنین رمزنگاری شده، رمز هردو فایل فشرده: www.kamyabonline.com

 

Windows Media Player Firefox Plugin

دانلود = » http://www.interoperabilitybridges.com/wmpff/wmpfirefoxplugin.exe

نیازی به رمز ندارد. فایل exe را پس از دانلود نصب نمایید.

 


این هم یک افزودنی کاربردی مهم:

دیکشنری آن لاین: که کافی است متن مورد نظر رو در هرکجای صفحه ی وب انتخاب کنید(سلکت) و با فشردن کلیک راست، گزینه ی ترجمه رو که بعد از نصب این افزودنی اضافه خواهد شد رو انتخاب کنید تا به ده ها زبان مختلف ترجمه بشه

دانلود =>

و اما ویکی پدیا Wikipedia یک دانشنامه ی بزرگ که زبان پارسی اون هم موجوده و می تونید از طریق این افزودنی به لیست موتورهای جست و جو در نوار ابزار فایرفاکس اضافه کنید.

دانلود =>

جست و جو با عکس: و در آخر هم یه نکته ی جالب که جزء خدمات شرکت گوگل هست. همیشه وقتی ما می ریم سراغ موتورهای جست و جو مث گوگل و یاهو، یه کلمه می نویسیم بعد دنبال سایت و یا عکس های مربوط به اون کلمه می گردیم. حالا برعکسش چی؟

شما مثلن یه عکس تو سیستمتون دارید مث این  بعد دنبال عکس های مشابه یا خود این عکس در ابعاد مختلفش می گردید و یا سایت هایی رو که همچین عکسی رو دارن رو میخواید پیدا کنید.

اول برید اینجا =>

دو روش:

1. تو قسمتی که باید کلمه رو بنویسید و سرچ کنید سمت راستش یه عکس کوچیک هست شبیه دوربین عکاسی، کلیک کنید روش، روی گزینه ی Upload an imageکلیک کنید و مسیر عکستون رو از داخل کامپیوتر بدید و منتظر بمونید.

2. روش Drag-and-drop، بکش و ول کن! کافیه عکستون رو از تو سیستم با موس بگیرد و بکشید توی صفحه ی گوگل و رها کنید!

امتحان کنید ببینید چی میشه! اگه سرعت اینترنت شما پایینه توصیه میکنم از عکسای کم حجم استفاده کنید.

موفق باشید.


 
 
کالبد شکافی یک رباعی
نویسنده : مرغ ماهیخوار - ساعت ٢:۳۱ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٧ خرداد ۱۳٩٠
 

 


جزغاله شدم از آتش غم روزی        مستفعلُ فاعلاتُ مفعولن فع

گفتند تو یخمکی در آتش سوزی      مستفعلُ فاعلاتُ مفعولن فع

یخمک؟! چه بگویم بنزینی، نامرد!      مستفعلُ مفعولن مفعولن فع

ای عشق! همیشه قوزبالاقوزی       مستفعلُ فاعلاتُ مفعولن فع

 

**********************

قوافی:

  "روزی" "آتش سوزی" "قوزبالاقوزی"

روزی= مشتق: اسم + ی = ی نکره ساز

تکیه (استرس)= روی "ر" :    'روزی

آتش سوزی= مشتق - مرکب: اسم + بن مضارع + وند = ی مصدرساز

تکیه (استرس)= روی "س" :     آتش سو'زی

قوزبالاقوزی= مرکب*: اسم + اسم + اسم  + ی  = ی مخاطب (هستی)

*اگر قوزبالاقوز را یک اسم واحد تلقی کنیم مرکب نخواهد بود

تکیه = روی "ق" دوم:  قوزبالا'قوزی

بررسی گزاره‌ها:

مصراع اول: (یک جمله) : [من] روزی (یک روز) از آتش غم جزغاله شدم

من: نهاد / روزی: قید / از آتش غم: متمم / جزغاله شدم : فعل

مصراع دوم: (دوجمله) : [کسانی نامعلوم] گفتند تو در آتش سوزی یخمک [هستی]

گفتند :فعل (ضمیر آنها حذف شده)

تو: نهاد / در آتش سوزی: متمم قیدی / یخمک مسند / ی: فعل اسنادی هستی (جایگزین ی)

مصراع سوم: (4جمله) :  [آیا تو] یخمک [هستی]؟ [من] چه بگویم، بنزین [هستی]، نامرد!

یخمک؟ : جمله پرسشی/ چه بگویم : جمله التزامی و پرسشی/ بنزین هستی : جمله اسنادی / نامرد!: جمله های استثناء بدون فعل، منادا

مصراع آخر: (دوجمله): ای عشق! [تو] قوزبالاقوز [هستی]

ای عشق! : منادا / قوزبالاقوز هستی: اسنادی

سراینده هنگام سرایش سروده قطعن به این که جملات و گزاره‌ها از چه نوع باشند و تکیه بر روی کدام واج باشد و ... توجه نمی‌کند و شناخت چگونگی برخورد با واژگان و کاربد جملات جز به تمرین و ممارست دست یافتنی نیست. سرایند یک سال مطالعه و تمرین می‌کند یک لحظه می‌سراید. اما آنچه که باعث می‌شود رباعی از آسیب‌هایی که در پست پیش به آن اشاره‌ی اجمالی شد رهایی یابد شاید نکاتی باشد که نگارنده به آن خواهد پرداخت:

همانگونه که در بالا مشاهده فرمودید، "ی" که واج پایانی قافیه‌ی این رباعی است با سه کاربرد متفاوت استفاده شده است، نکره، اسم، مخاطب (جایگزین فعل هستی) . که هریک نیز باعث شده تا جای تکیه در هر قافیه متغیر باشد و این باعث آهنگ بیانی متفاوتی در قافیه شده است. همانگونه که در پست پیشین ذکر شد به نظر نگارنده تعدد قوافی به تناسب کوتاهی رباعی باعث سنگینی بار وزن کناری بر دوش رباعی است که شاید اینگونه برخورد با قافیه شدت آن را بکاهد.

تغیّر تعداد جملات در هر مصراع نیز باعث خروج از روند ساده و خسته کننده جملات یکسان می‌گردد. که در مصراع سوم چهارگونه جمله‌ی متفاوت به کار رفته است. که این‌ها به موسیقی غیر عروضی کمک می‌کنند که شاید از یک خط مستقیم به یک نوسان سینوسی مبدل گردد.

 

به کار بردن چند گونه جمله‌ی خبری، التزامی و پرسشی و همچنین مناداها که هریک آهنگی متفاوت دارند یاری رسان موسیقی اثر است. همچنین به کارگیری افعال با زمان‌های متعدد همچون مضارع ساده، ماضی نقلی، مضارع استمراری، ماضی بعید و ... که نیز به سینوسی شدن ضربان شعر و رهایی از مرگ خطی آن کمک می‌رسانند.

در پست دیگری (نه الزامن پست بعدی) به مقوله‌ی بازی با قافیه و ردیف خواهم پرداخت که خود جای حرف بسیار دارد. زیاده گویی مرا به بزرگواریتان ببخشایید.

 


 
 
نقد رباعی امروز (1)
نویسنده : مرغ ماهیخوار - ساعت ٦:٢٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ خرداد ۱۳٩٠
 


 

اگر بخواهیم به ساختار رباعی (که از قالب های کلاسیک ادبیات پارسی محسوب می شود) اجمالن بپردازیم می‌توان اینگونه اشاره کرد:

مصاریع و قوافی:

دارای 4مصراع می باشد که 3مصراع آن مقفا است به شکل زیر

 

__________________ ×

 

__________________ ×

 

__________________

 

__________________ ×

×  = قافیه (ردیف + قافیه)

وزن:

 

وزن اصلی:

 

 

 

_ / UU _ _ / UU _ _ / UU _ _       مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ فع

 

اختیارات:

 

 

 

_ /_ _ _ / UU _ _ / UU _ _           مستفعلُ مستفعلُ مفعولن فع

_ / UU _ _ / U _ U _ / UU _ _            مستفعلُ فاعلاتُ مستفعلُ فع

_ / _ _ _ / U _ U _ / UU _ _              مستفعلُ فاعلاتُ مفعولن فع

_ / UU _ _ / _ _ _ / UU _ _            مستفعلُ مفعولن مستفعلُ فع

_ /_ _ _ / _ _ _ / UU _ _              مستفعلُ مفعولن مفعولن فع

_ / UU _ _ / UU _ _ / _ _ _            مفعولن مستفعلُ مستفعلُ فع

_ /_ _ _ / UU _ _ / _ _ _              مفعولن مستفعلُ مفعولن فع

_ / UU _ _ / U _ U _ / _ _ _               مفعولن فاعلاتُ مستفعلُ فع

_ / _ _ _ / U _ U _ / _ _ _                 مفعولن فاعلاتُ مفعولن فع

_ / UU _ _ / _ _ _ / _ _ _              مفعولن مفعولن مستفعلُ فع

_ /_ _ _ / _ _ _ / _ _ _                مفعولن مفعولن مفعولن فع

 

کمتر از یک قرن پیش، پس از علی اسفندیاری (نیما یوشیج) تلاش‌هایی در راستای رهایی سراینده از بند قافیه و وزن عروضی شعر گردید که منجر به پدیدار شدن جنبش‌های متعددی در حوزه‌ی شعر گشت که از پر پرداخت‌ترین آن‌ها می‌توان به شعر سپید اشاره کرد که درآن، وزن از عروض کهن به هارمونی و وزن درونی مبدل شد. به نظر نگارنده شاید آنچه که باعث اقبال قالب رباعی با وجود کلاسیک بودنش درمیان فرم‌های نوتر گردید تعدد اختیارات وزنی آن است که می‌تواند در یک رباعی 4مصراعی از 4اختیار وزنی بهره برد که آن را از یک نواختی و خسته کنندگی وزن عروضی تا حدودی مبرا می‌کند و دیگری کوتاهی این قالب می‌باشد که شاید انسان امروزی همانگونه که به داستان‌های مینی مال روی آورده در شعر نیز به طرح، سپید کوتاه، رباعی، ترانک و ... دید بیشتری دارد.

 

اما آنچه که از دید نگارنده آسیب رباعی در دوره‌ی ما می باشد چند نکته است:

 

*حضور 3مصرع قافیه‌دار در کنار 1مصرع بدون قافیه، بار وزن کناری را سنگین می‌کند که اگر ردیف هم داشته باشد 3تکرار یک کلمه (و اگر ردیف بیشتر از یک کلمه باشد...!) بخش زیادی از رباعی را پر خواهد کرد و گوش مخاطب پر از وزن عروضی و وزن کناری خواهد شد.

 

*بین رباعی نویسان جدید آنچه که به چشم می‌خورد از آخر نویسی است. بدین معنا که سراینده ابتدا مصراع چهارم را می‌نویسد که احتمالن دارای یک کشف زیباست سپس 3مصراع دیگر را پر می‌کند که این گاهی آنچنان مشهود است که در ذهن مخاطب از تمام رباعی با کوتاهی آن فقط مصراع آخر باقی می‌ماند.

 

*ریتم یکنواخت بندها از دیگر آسیب‌های رباعی در میان مخاطبین دقیق‌تر امروزی است. خصوصن مصراع نخست و دوم که معمولن هم از لحاظ ریتم جمله بندی یکسان‌اند هم از لحاظ معنایی به یک مفهوم اشاره می کنند که قافیه و ردیف در انتهای مصراع مزید بر علت می‌گردد.

 

به نکات بیشتری می‌توان اشاره کرد و با این حال که از ابتدا سعی در پرداخت اجمالی داشتم سخن به درازا کشید.

 

البته سعی خواهم نمود در نوشتار دیگری راهکارهایی را برای کاهش این آسیب‌ها که به شخصه طی سال‌هایی که به نوشتن رباعی مشغول بوده‌ام بدان دست یافته‌ام با مخاطبین عزیز به اشتراک بگذارم.

 

تمام آنچه که در این نوشتار با آن روبرو بودید دید شخصی نگارنده بوده و قطعن دیگرانی خواهند بود که نظراتی دیگرگون داشته باشند پس شما نیز نظرتان را به اشتراک بگذارید.

 

 

چهار رباعی دیگر



 
 
از نگاه مرغ ماهیخوار
نویسنده : مرغ ماهیخوار - ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٩ خرداد ۱۳٩٠
 

سلام

خواستم اختصاصن این وبلاگ رو  واسه شعر بذارم اما ما ایرونیا عادت داریم با همه چی "آش شله قلمکار وار"! برخورد کنیم. پس در خلال شعر ممکنه با هرپست عجیب غریبی روبرو بشید. یکی دیگه از خصایص نیک ما ایرونیا متخصص بودن در تمام اموره، پس اگه با نظرات کارشناسی روبرو شدید زیاد آمپرتون نچسبه!

----------

ما سه نفر بودیم
دست هامان بی سایه
سایه هامان بر دیوار

.

.

.

ما یک نفر بودیم

بعد هم اندکی باران آمد.

(سید علی صالحی)


---------


از سبک خراسانی چشمت باید

پرهیز کنم که بوی خون می آید

در هندی اندام تو می میرم و باز

دستان عراقیت مرا می زاید

(مرغ ماهیخوار)


برای دیدن چند رباعی نگارنده وبلاگ کلیک کنید